Symbol:


Wydział:
Organizacji i Spraw Obywatelskich

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021. poz. 510),
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021. poz. 735).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1241).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2021r. poz. 1923).


Opłaty:
- usługa zameldowania jest bezpłatna,
- jeżeli meldujesz się przez pełnomocnika opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa wynosi 17 zł, (zwolnieniu z opłaty podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu).


Termin odpowiedzi:
Urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz dostać o tym zaświadczenie, złóż wniosek w tej sprawie. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17 zł.

Jednostka odpowiadająca:
Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich, budynek B, parter, pok. 22

Tryb odwoławczy:


Uwagi:
Godziny przyjmowania:
poniedziałek 8:00 - 16:00
wtorek 8:00 - 17:00
środa 8:00 - 16:00
czwartek 8:00 - 16:00
piątek 8:00 - 15:00

Kiedy się zameldować?
- jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego zameldowania i chcesz tam mieszkać dłużej niż 3 miesiące (ale nie chcesz zmieniać obecnego adresu zameldowania) - zamelduj się tam na pobyt czasowy,
- zamelduj się najpóźniej w 30-tym dniu od przybycia do tego miejsca.

Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.

Jeśli jesteś obywatelem Polski i twoje dziecko urodziło się w Polsce - kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia - z urzędu zamelduje twoje dziecko.

Jeśli nie masz numeru PESEL (bo na przykład twój wyjazd za granicę nastąpił przed 1979 r.) - podczas meldowania urzędnik nada ci jednocześnie numer PESEL.

Czy musisz to zrobić osobiście?
Możesz się zameldować osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik.
Pełnomocnik musi legitymować się pełnomocnictwem, oraz wylegitymować się dowodem bądź paszportem.

Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny - melduje osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13-tego roku życia) lub osobę, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13-tego do 18-tego roku życia).

Co przygotować?
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport. W przypadku dziecka odpis skróconego aktu urodzenia,
- formularz zgłoszenia pobytu czasowy - pobierz go i wypełnij w domu. Formularz możesz otrzymać również w Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim.
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować - przynieś dokument, który to potwierdzi. Może nim być na przykład umowa cywilnoprawna (na przykład umowa najmu), wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu,
- jeśli nie jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować - niech osoba, która ma tytuł prawny do mieszkania podpisze się i potwierdzi twój pobyt na formularzu zgłoszenia twojego pobytu. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu pokaż w urzędzie.
- jeśli właściciel lokalu odmawiał lub nie może potwierdzić faktu twojego pobytu, możesz złożyć podanie o zameldowanie, wraz z formularzem o "Zgłoszenie pobytu czasowego". Po postępowaniu administracyjnym, zostanie wydana decyzja. Opłata skarbowa za wydanie decyzji wynosi 10 zł.

Gdzie zgłosić zameldowanie na pobyt stały?
W Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim.


Dokumenty
  • Zgłoszenie pobytu czasowego

  • Pełnomocnictwo

  • Wniosek o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu-wymeldowaniu na pobyt stały-czasowy